Dumplin’

Handling

Willowdean, av sin mamma kallad Dumplin, har alltid trivts med hur hon ser ut. Ja, hon är tjock, men vad gör det? Hennes inställning till den perfekta bikinikroppen? En kropp iklädd bikini.

Men när hon träffar den hopplöst snygga Bo börjar hon plötsligt känna sig osäker, och det stör henne. Så hon bestämmer sig för att vinna tillbaka sitt självförtroende och samtidigt visa alla i hemstaden Clover City att hon minsann duger precis som hon är.

dumplin

Kommentar 

Jag har tänkt läsa den här i vad som känns som en evighet, och nu är det äntligen gjort! Och jag ångrar absolut inte att jag valde att göra det. Det var ur många aspekter en väldigt ”amerikansk” ungdomsbok med mycket drama och filmliknande historieberättande. Samtidigt beskrev den ett något annorlunda ämne och det var intressant att läsa hur Willowdean såg på sig själv och sin kropp i jämförelse med hur samhället behandlade henne. Så det gav absolut lite mer djup till historien, även om den fortfarande var relativt ”ytlig” och som många andra YA-böcker. Det blev ingen ny favoritbok, men jag gillade att den på många sätt var väldigt knasig, rolig och överraskande, och jag tycker att den är värd att läsa om man inte redan gjort det!

 

Kommentera

