Nya i juni

Plötsligt har det blivit juni, och sommaren är här! Idag tipsar jag om fyra intressanta böcker som kommer ut under månaden. Hoppas ni blir sugen på att läsa någon!

Idag är allt av Nicola Yoonidagarallt.jpg

Natasha: Jag tror på vetenskapen, på fakta. Inte på ödet eller på drömmar som ändå aldrig kommer att slå in. Jag är garanterat inte en tjej som träffar en söt kille på en New York-gata och blir kär i honom. Särskilt inte när jag och min familj bara har tolv timmar kvar i landet innan vi blir utvisade till Jamaica. Min historia handlar inte om att bli kär.
Daniel: Jag har alltid varit den skötsamma sonen, den duktiga studenten som alltid lever upp till mina föräldrars förväntningar. Aldrig poeten. Eller drömmaren. Men när jag ser henne glömmer jag allt annat. Något med Natasha får mig att tro att ödet har fantastiska planer för oss två.
Universum: Varje sekund av våra liv för oss fram till en särskild stund. Miljoner framtider ligger framför oss. Vilken av dem ska bli sann?

Mer om boken finns här.


I paradisets källare av Julia Hanseniparadisetskallare

I en källare inne i stan finns det en dörr till paradiset. Genom en lapp på biblioteket upptäcker Julia denna magiska plats som tillhör en teatergrupp. Julia börjar i barngruppen och får lära sig att spela teater. Det blir en spännande, rolig, utmanande och en så belönande hobby.

Julia gillar att spela teater. De har teaterfester med popcorn och musik när de spelat upp sina pjäser för föräldrarna. Julia får ett större självförtroende i sitt nya sammanhang. Men efter ett tag vänder det och självdestruktivitet börjar gro i den stängda värld som en sån teatergrupp och andra stängda maktsfärer utgör.

Teaterläraren utnyttjar sin makt och barnen är i hennes våld. Varför fryser läraren ut vissa elever? Nya tankar planteras i Julia, som ”om jag inte äter lunch så ser jag fin ut på scen”. Så börjar smusslet inför mamma och det känns som om det verkliga livet bara utspelar sig där i källaren.
Vad är psykisk misshandel? Och hur kan man gömma detta för sin mamma?

Ni kan läsa mer om den här.


Du, bara av Anna Ahlunddubara

”Frank, det här är min lillebror John.”

Han tittar upp och ser på mig.

Jag håller andan.

Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval.

”Hej John.”

Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

Mer information hittar ni här.


Du känner mig så väl av Nina LaCour och David Levithandukannermigsaval

Mark och Kate har gått i samma klass i ett helt år, men har ändå aldrig pratat med varandra – tills de en kväll råkar springa på varandra på stan. Det är Pride-festival och Mark har lämnat tryggheten i den lugna förorten för att bege sig ut i den glittrande stadsnatten. Kate har precis missat chansen att träffa den person som hon på avstånd är förälskad i. Och Mark är samtidigt kär i sin bästa vän Ryan.

Mark och Kate vet ännu inte hur nära de ska komma att stå varandra, hur stark deras vänskap ska bli – en vänskap större än någon annan.

Ni kan läsa mer här.

 

Kommentera

