I Paris; Shakespeare & company och Gibert Jeune

Processed with VSCO with c1 preset

Ja, i förra veckan var jag i Paris! Där hittade vi på en massa saker, men jag hann trots det besöka två olika bokhandlare. Den första var Shakespeare & co, som funnits i nästan 100 år. Det var ingen jättestor lokal men det fanns massvis med olika böcker, framförallt på engelska och det var himla mysigt där. Nackdelen var väl kanske att det var mycket turister, men det var trots det ett kul ställe att besöka. Kan rekommenderas! Jag köpte ingen bok här, men kan ändå tipsa om att det kan vara klokt att kolla upp pris och liknande innan då jag upplevde att vissa böcker nog var lite väl höga i priserna. Men det fanns såklart en del som var kring normalpris!

Den andra bokhandeln var Gibert Jeune, som finns på många ställen runt om i Paris. Just där jag var hade de kring 4-5 olika butiker vid samma torg(!) med lite olika inriktningar i varje butik. Någon hade bara fransk litteratur, någon var mer fokuserade på guide-böcker och liknande och så fanns det en som fokuserade på utländsk litteratur där jag spenderade mest tid. Där fanns det böcker på lite olika språk men framförallt på engelska, och det fanns faktiskt många skönlitterära engelska böcker. Och många klassiker i extra fina utgåvor, tips!

Grejen med Gibert Jeune är att de säljer både nya och begagnade böcker på samma gång, som om man vill hitta någon riktigt billig bok ska man leta efter dem med gul markering på ryggen – det fanns faktiskt väldigt många begagnade i fint skick! Och jag tänker att det nog rent allmänt är mer prisvärt här än på exempelvis Shakespeare & co, så åk hit om ni är sugna på att shoppa böcker!

One thought on “I Paris; Shakespeare & company och Gibert Jeune

Kommentera

