Vi är en

Handling

Sextonåriga Grace och Tippy är sammanvuxna tvillingar, förenade vid höften. De delar bokstavligt talat allt. De är två individer med egna känslor, rädslor och hemligheter, men ändå en. När familjen inte längre har råd med privatundervisning måste tvillingarna för första gången börja i en vanlig skola. Hierarkierna är stenhårda och korridorerna fyllda av nyfikna blickar, elaka viskningar och rykten. Men för första gången kan de skaffa riktiga vänner, och kanske till och med snudda vid något som tidigare varit otänkbart – den stora kärleken. Men så tvingas Grace erkänna att hon inte mår bra och plötsligt står tvillingarna inför ett omöjligt val.

viaren

Kommentar

Jag måste börja med att säga att boken faktiskt inte var alls som jag hade förväntat mig. I och för sig visste jag inte så mycket om den, men eftersom den var översatt från engelska brukar det rent generellt innebära en ganska speciell typ av stil på boken, lite så där glättig och perfekt, om ni förstår vad jag menar. Men den här var ju inte alls så! För det första var det väldigt intressant att läsa kring att leva sammanväxt med en annan person eftersom det är ett rätt originellt ämne. För det andra så förvånade språket mig; det var många korta, hackiga meningar och inte särskilt mycket text egentligen, men den var trots det väldigt expressiv och berättade mycket.

Dessutom var historien intressant uppbyggd då man både fick följa tvillingarnas liv i skolan, familjens alla problem och deras kroppsliga situation. Och jag blev väldigt förvånad i slutet då tvillingarna tvingades ta ett väldigt drastiskt beslut, och jag kan säga att det kom några tårar i slutet då allt upplöstes – vilket jag tycker tyder på att det var en bra bok. Så om ni inte redan läst den, tycker jag absolut ni borde göra det!

Kommentera

