Lollo

Handling

Lollo och Lidija vet inte vad de vill med sina liv. De vet bara vad de intevill: vuxenlivets konventioner och bojor, familj, jobb och leda. Efter gymnasiet väljer de istället att bara driva runt. Men nu börjar tiden rinna ut, pengarna är slut och rastlösheten plågar dem. Då äger ett oväntat möte rum. En karismatisk ledare välkomnar dem in i sin krets, där festerna avlöser varandra och pengar inte är något problem. Det ser ut som en dröm, som en plötslig och oanad utväg. Men det visar sig snart vara någonting helt annat.

lollo

Kommentar

Det var på många sätt en, jag vet inte, rå skildring av verkligheten. Jag gillade att den var annorlunda jämfört med många andra ungdomsböcker i att den beskrev en annan del av samhället, och en annan typ av ungdomar. Det var inte ”vanliga” tonåringar med klassiska kärleksproblem utan snarare mer allvarliga problem som tex drogmissbruk. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag faktiskt inte gillade den särskilt mycket alls när jag började läsa den, eller till och med under de första 100 sidorna. Det var något som gjorde att jag inte riktigt kunde komma in i bokens värld och språket lockade inte mig.

Men, sen växte boken allt mer i mina ögon och till slut tyckte jag att den var väldigt intressant och fängslande. Det var spännande att följa både vad Lollo kände och gjorde eftersom hon som sagt var olik många andra huvudkaraktärer i ungdomsböcker. Jag vill inte gå djupare in i vad boken handlade om eftersom jag tycker att det är bättre att man själv läser och förstår, men jag kan i alla fall säga att den i slutändan var intressant, ärlig och stundtals hemsk, och jag förstår alla pris och positiva recensioner den fått.

 

One thought on “Lollo

Kommentera

