Allt som blir kvar 

Handling

Från dagen han klättrade in och sa hej var det något i huvudet som hoppade snett. Med en gång la sig ett lager över hornhinnan och jag blinkar alltid en extra gång innan skärpan fixeras. När det ännu var en påminnelse om att han väntade i min säng kunde jag stå ut. Men nu. Vad händer nu? Han är inte bara i ögonvrån, i periferin en millisekund när jag råkar missta någon annan för honom. Nej, han är snart framför mig, precis där, i varenda person som passerar.
Mitt under brinnande juli gör Matildas pojkvän slut. Kvar är hon, i en öde lägenhet. Vem är hon, utan honom? Matilda måste fylla tomrummet och bästa vännen Miron tar henne under sina vingar. Han lovar att bedöva smärtan med nya äventyr. Tillsammans ska de rida ut sorgen, explodera i natten. Men hur långt kan man egentligen gå och vilka är Mirons verkliga motiv? Och när vet man om man mår bättre – eller inte längre känner något alls?

allt_som_blir_kvar

Kommentar

Jag har svårt att riktigt veta vad jag ska skriva om den här boken. Å ena sidan var den himla vacker, sorgsen och fängslande men å andra sidan var den lite av en besvikelse för mig. Jag tycker att Sandra Beijer helt klart har ett eget, vackert språk som får mycket utrymme i boken och som lockar en till att läsa. Men om jag funderar mer kring handlingen och stämningen i boken kändes den lite för händelselös och oföränderlig. Det kändes som att boken hade en viss känsla hela tiden som aldrig riktigt förändrades, och det kändes som att Matilda rent generellt inte utvecklades så mycket som hon kanske hade kunnat i mina ögon. Men samtidigt gjorde det att boken stack ut lite eftersom den ändå inte riktigt hade den klassiska uppbyggnaden rent dramaturgiskt och ibland kunde det kännas skönt att det inte var så mycket drastiska förändringar i stämningen. Hursomhelst tycker jag att boken är läsvärd kanske främst tack vare sitt språk och jag ångrar verkligen inte att jag läste den. Och jag hoppas att Sandra Beijer fortsätter med det hon gör.

2 thoughts on “Allt som blir kvar 

Kommentera

