Om jag var din tjej

Handling

Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats av sina klasskamrater och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew. Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar Amanda till sin pappa i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är eller vem hon brukade vara och hon kan börja om på nytt. För första gången får hon uppleva vänskap och kärlek. Hon faller för Grant, den gulliga killen som redan första skoldagen blir hennes vän. Men ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon avslöja sin bakgrund för honom. Samtidigt är hon livrädd för att han inte skulle kunna se förbi den vetskapen. Kommer hon då att förlora både Grant och sitt nya liv?


Kommentar

Det var en bra bok, men min främsta känsla när jag läste den var nog ändå att det var en himla viktig bok. I grund och botten kan man säga att det var en ganska klassisk amerikansk high school-bok, men sen hade den ett ämne som gjorde den betydligt mer intressant – transsexualitet. Även om beskrivningen av Amanda som transperson säkert inte stämmer inte på särskilt många i verkligheten tyckte jag att det var spännande att läsa. Det är väldigt sällan man stöter på ämnet i ungdomsböcker, och det var nog därför jag kände att boken var så viktig. Trots att det rent historiemässigt inte var någon helt fantastisk bok känner jag att det är en bok som tål att läsas av de flesta. Gamla som unga tror jag alltid det vidgar ens vyer lite om man läser om hur andra människor än en själv lever. Så läs den!

4 thoughts on “Om jag var din tjej

Kommentera

