Ormbunkslandet

Tack så mycket Natur&Kultur för den vackra boken!

Handling

Mika, jag vill veta hur du har gjort. För att glömma oss. Ge mig receptet. Raderna av våningssängar, sträckta lakan, lukten av läder, hud. Har du blivit en man nu? Som marscherar med en hand på vapnet och den andra i skrevet. Fast vi lovade varandra att vi skulle vara motsatsen, det ingen fattade fanns. Inga män eller kvinnor. Bara stål.

När Margit kliver av tåget på Malmö centralstation har hon ingen aning om vart hon ska ta vägen. Hon vet bara att det är omöjligt att stanna kvar hemma, i tystnaden efter Mika. Mika som lämnade henne på högen av dynor i redskapsförrådet och sa att de måste komma ifrån varandra. För att det förbjudna mellan dem, som ingen får veta om, måste få ett slut. Utanför Margits och Mikas symbiotiska värld vet Margit inte var hon hör hemma. Staden Malmö gör ständiga försök att tränga igenom förlamningen och vilsenheten. Men ju närmare staden och människorna kommer henne, och ju mer hon blir del av en helt ny, aktivistisk gemenskap, desto
större blir Margits rädsla för att hennes och Mikas hemlighet ska bli avslöjad. Att insekterna som rör sig vid rötterna ska komma upp i ljuset.

Ormbunkslandet

Kommentar

Vilken vacker bok! Jag tror främst det var språket som fångade mig från första början, och att man ständigt kastades mellan verkligheten och dagdrömmar i Margits huvud. Det utvecklades ganska fort till en historia jag inte riktigt hade förväntat mig, men det var spännande att läsa om ett ämne man vanligtvis inte stöter på, kanske framförallt inom ungdomslitteraturen. Och även om jag inte läst något specifikt inom ämnet tidigare tycker jag verkligen att Elin Bengtsson lyckades skriva om det på ett himla bra sätt, det kändes egentligen mest fint utifrån vad Margit beskrev det som, men samtidigt förstod man att det var väldigt skuldbelagt och något som hon visste var förbjudet om andra hade fått veta det.

Men det är såklart inte allt i boken utan det hände en massa intressant, alltifrån demonstrationer, kyssar till kyrkogårdar. Ett extra plus från min sida var också att boken till största delen utspelade sig i Malmö, så för en gångs skull kunde jag åtminstone känna igen mig lite i miljöerna vilket var kul. Slutligen kan jag väl säga att man vet att det är en bra bok om den gör en sugen på att börja skriva själv, vilket den här boken gjorde.

2 thoughts on “Ormbunkslandet

Kommentera

