Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med

Tack så mycket Rabén&Sjögren för boken!

Handling

Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med. 
Jag finns. Idag och i nittionio dagar till. 
Nedräkningen har börjat.

Sju personer får mejlet från den som kallar sig Ikaros. I mejlet finns lösenord till en blogg som ständigt räknar ner för om exakt hundra dagar tänker Ikaros ta sitt liv.

Två av dem som får Ikaros mejl är Emil och Karim. Emil blir som besatt. Vem är Ikaros? Och vilka är de andra som fått tillgång till bloggen? Emil måste hitta de andra och rädda Ikaros.
Även Karim drabbas av Ikaros mejl, men på ett helt annat sätt. Karim vill ta Ikaros hand. Han vill också flyga.

omhundradagar

Kommentar

Det var tyvärr något som gjorde att jag inte riktigt fastnade för den här boken lika mycket som jag önskat att jag gjorde. För i förhand kände jag att både innehållet, titeln och såklart vem som skrivit den kändes intressant och passande för mig men boken motsvarade inte riktigt den nivån jag trodde att den skulle vara på. Det var helt klart en bra bok, det får inte glömmas, men genast när jag började på den kände jag att nja, det här blir nog ingen ny favorit. Något med språket kändes lite för bokstavligt och jag kunde känna att en del formuleringar blev lite för basic enligt min åsikt.

Andra halvan av boken kändes dock mer positiv eftersom det började hända mer saker, själva huvudkonflikten trappades upp och det hela blev lite mer intressant helt enkelt. Man kom ifrån de lite mer klassiska vardagshändelserna och det blev mer ovanliga ungdomsliv man fick bekanta sig med. Det var dock forfarande ingen fullträff men det kändes klart bättre att läsa än tidigare. Så min favoritdel av boken blir nog egentligen dom allra sista sidorna, då kändes språket mer träffande och bidrog till någon slags stämning som lockade mig mer än tidigare. Sammanfattningsvis kan jag väl därmed säga att det var en bok som jag på förhand hade förväntat mig mer av och som inte riktigt levde upp till de tankar jag hade trots att den hade sina positiva sidor och en story som hade potential till att bli något himla intressant.

2 thoughts on “Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med

Kommentera

