Nya i mars

Idag är det dags att visa några böcker som kommer ut nu i mars, som jag tycker   verkar spännande! Jag tycker att mars verkar vara en ganska bra bokmånad och idag har jag valt ut fyra böcker.

Vi ses i mörkret av David Wiberg atn1024_Omslag-Vi_ses_i_mörkret

Jag bara gråter och gråter. Han håller mig stenhårt i handen. Hans mamma vankar av och an på perrongen, är på väg att börja röka säkert tio gånger, men kommer på sig själv i sista stund. Lilla gumman, säger hon, men hon tittar inte på mig.

Fram tills nu har jag inte förstått vad det är som ska hända. Nu kommer det över mig som en lavin: de ska ta honom ifrån mig. Han har just kommit till mig, efter livslång väntan, och nu ska han försvinna. Allt runtomkring mig blir otydligt. Jag skakar, försöker förgäves se det ur hans perspektiv, men jag är en encellig, bölande flickvän utan någon som helst förmåga till empati. Hulkar fram förlåt förlåt, men hör inte om han svarar. Det finns inget stopp i mig. När vi kysser varandra för sista gången känns det som jag ska kräkas.

Linnea är ihop med Love, i det första riktiga förhållandet. När Love flyttar till Gävle för att gå tekniskt basår lämnas Linnea ensam med sin längtan. Vi ses i mörkret är en skildring av förhållandet som betyder allt, som man riskerar att tappa bort sig själv i och som omvärlden aldrig kan förstå.

Mer om boken hittar ni här.

———-

Ur askan av Leigh Bardugo atn1024_ur-askan

Skuggmästaren har intagit huvudstaden och styr Ravka från en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten på Morozovas tredje främjare, eldfågeln. Den är Ravkas enda hopp om räddning, men att använda den skulle kunna kosta Alina allt. Men har hon något val?

Vil ni läsa mer om boken finns det här.

———-

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhartden-okanda-historien-om-frankie-landau-banks.jpg

Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.

I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap: ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas eller uteslutas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.

Mer info om boken hittar ni här, och ni kan läsa min recension här.

———-

Jag lever, tror jag av Christine Lundgren 29698077_O_1-1.jpg

Det är tisdag när det händer.

Jag har alltid tänkt att man kommer få någon slags förvarning innan hela ens liv går i tusen bitar. Jag hade aldrig trott att det skulle vara en dag som alla andra. Fast det är klart, jag borde ha anat. Tisdagar är alltid jävliga dagar.

Det är våren i trean och Kims bästa vän Moa är död. Hon har kört ihjäl sig. Och hela Kims tillvaro rasar samman. Hur kunde det hända? Var det verkligen en olycka, eller gjorde hon det med flit? Kim kan inte gå till kyrkogården på dagarna, hon går dit på natten istället. Hon försöker få ordning på sina känslor, allt det där som bara bubblar och gnager. Hon försöker låtsas som att allt är som vanligt, alla andra verkar ju lyckas med det, men ingenting kommer någonsin bli som förut igen.

När boken är slut har det gått 218 dagar sen Moa dog, och Kim börjar långsamt att lära sig hantera sin nya tillvaro. Hon är ju faktiskt kvar.

Ni kan läsa mer om boken här.

One thought on “Nya i mars

Kommentera

