När hundarna kommer 

Handling

Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna.

När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.

Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.
Isak har en lillebror som heter Anton.
Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv.

O_Nar-hundarna-kommer-framsida

Kommentar

Jag gillade den, men inte så mycket som jag hade förväntat mig. Alla priser och hyllningar hade gjort att jag räknat med att den skulle vara superbra men i slutändan var den inte riktigt så bra för mig. Jag tyckte mycket om den men jag kände samtidigt att den inte var sådär unik och extra bra. Historien kändes aktuell och kom nära inpå en, och jag tyckte det kändes spännande att läsa ur olika perspektiv. Men även om den blev bättre och bättre i mina ögon så fick den inte full pott trots allt. Jag tyckte att språket och sättet saker berättades på kändes lite väl alldagligt och ”vanligt” ibland och jag hade önskat en större språklig upplevelse, om ni förstår vad jag menar. Sådär när man verkligen vill lusläsa alla meningar för man vet att man annars kan missa något intressant och när man genom hela boken hittar citat man faller för.

Så en liten besvikelse blev det här för mig, men jag vill fortfarande inte sticka under stolen med att det är en jättebra bok. Och kanske framförallt ämnet gör att den förtjänar att läsas av många.

4 thoughts on “När hundarna kommer 

Kommentera

