Den utvalde

Handling

Jonas lever i ett samhälle utan konflikter, fattigdom, arbetslöshet eller skilsmässor. En värld där allt fungerar och ingen är missnöjd. Men Jonas är spänd. Spänd inför den årliga ceremonin då samhällets alla tolvåringar ska säga adjö till sin barndom och tilldelas en livsuppgift. I år är det hans tur. Under ceremonin väljs Jonas ut att bli samhällets nya minnesbevarare. Han får gå i lära hos den gamla minnesbevararen, en man som han kallar Givaren. Ju mer tid Givaren och Jonas tillbringar tillsammans, desto mer övertygad blir Jonas om att något är fel, alldeles fasansfullt fel. Han börjar allt tydligare förstå vilka mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta fasaden.

denutvalde
Kommentar

Jag blev positivt överraskad av den här boken. Jag chansade när jag såg den på biblioteket och lånade hem den i hopp om att jag skulle gilla den, och det gjorde jag verkligen! Det finns många dystopier och många påminner om varandra, men även om Den utvalde också har sina likheter med andra böcker så har den ändå sina unika detaljer. Framförallt så har den här boken inget klassiskt kärleksdrama, och det känns faktiskt ganska skönt(!). Det är kanske lite oväntat, men jag gillade faktiskt att den inte var precis som man förväntade sig och att den inte föll inom den mall som många dystopier gör.

Jag får väl dock säga att jag i början av boken inte alls var så förtjust som jag är nu i efterhand, men när man väl kommer längre in i den och förstår historien bättre så blir definitivt hela läsupplevelsen också bättre. Så om ni känner som jag när ni börjar läsa – sluta inte! Slutet av boken kändes både plötsligt och spännande, men jag vill inte avslöja så mycket mer om vad som händer. Fast jag kan i alla fall säga att slutet fick mig att vilja läsa fortsättningen och det är väl ändå ett bra betyg…

2 thoughts on “Den utvalde

Kommentera

