Not that kind of girl

Handling 

”If I could take what I’ve learned and make one menial job easier for you, or prevent you from having the kind of sex where you feel you must keep your sneakers on in case you want to run away during the act, then every misstep of mine was worthwhile. I’m already predicting my future shame at thinking I had anything to offer you, but also my future glory in having stopped you from trying an expensive juice cleanse or thinking that it was your fault when the person you are dating suddenly backs away, intimidated by the clarity of your personal mission here on earth. No, I am not a sexpert, a psychologist, or a dietician. I am not a mother of three or the owner of a successful hosiery franchise. But I am a girl with a keen interest in having it all, and what follows are hopeful dispatches from the frontlines of that struggle.”

notthatkindofgirl

Kommentar

Not that kind of girl var helt klart en både viktig och rolig bok som framförallt var himla bra. Jag gillade att få följa med på en resa kring Lena Dunhams liv där man fick veta allt ifrån vem hon var kompis med på lågstadiet till alla pojkvänner hon har sagt ”jag älskar dig” till. Och trots att det ju egentligen skulle kunna låta som en ganska egocentrisk bok när den bara handlar om vad hon tycker, tänker och gör så tyckte jag inte alls att den blev det. För vad hon skrev var inte helt meningslösa saker om vad som hände för 20 år sedan utan det var saker som kändes viktiga för henne och saker som jag som läsare genast blev intresserad av. Dessutom så skriver Dunham på ett superbra sätt som gör att boken hela tiden har någon slags komisk touch och påminner mycket om tv-serien Girls som hon skapat(ni som sett den förstår nog framförallt vad jag menar). Och precis som det står på bokens framsida så berättar Dunham vad hon ”lärt” sig i livet och jag tycker själv att det är en bok man kan ta lärdom av. Så om du är sugen så läs denna boken vetja! Jag skulle nog rekommendera att läsa den på engelska, precis som jag gjorde, eftersom det alltid blir lite annorlunda när man ska översätta till svenska och att det med speciellt en sån här bok finns en risk att det fina försvinner i översättningen.

2 thoughts on “Not that kind of girl

Kommentera

