The longest ride

Handling

Ninety-one year old Ira Levinson is in trouble.
Struggling to stay conscious after a car crash, with his mind fading, an image of his beloved, and long-dead, wife Ruth appears.
Urging him to hang on, she lovingly recounts the joys and sorrows of their life together – how they met, the dark days of WWII, and its unrelenting effect on their families.

A few miles away, college student Sophia Danko’s life is about to change. Recovering from a break-up, she meets the young, rugged Luke and is thrown into a world far removed from her privileged school life.
Sophia sees a new and tantalising future for herself, but Luke has a secret which threatens to break it all apart.

Ira and Ruth.

Sophia and Luke.

Two couples, separated by years and experience, whose lives are about to converge in the most unexpected – and shocking – of ways.

thelongestride

Kommentar

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag förväntade mig någon slags kärlekshistoria på klassiskt Nicholas Sparks-vis och även om boken på många sätt var det så förvånade den mig ändå. Den var djupare, sorgligare, vackrare och mer gripande än vad jag trodde att den skulle vara. När jag väl kommit in i historien och fått ett grepp om karaktärerna började boken helt plötsligt påverka mig mer. Det skedde mycket sorgligt under dess gång vilket gjorde mig ledsen och när det skedde glada händelser blev jag glad – och känslorna var starkare än vad de brukar vara. Men det kanske beror på hur bra och vackert skriven boken var, för det var den verkligen. Historien var sorglig, rolig, vacker och kärleksfull allt på samma gång samtidigt som den ändå kändes lagom realistisk och äkta. Jag gillade att man fick uppleva både ny och gammal kärlek i boken eftersom det gav perspektiv, och dessutom var det himla fint att få följa hur hela Ira och Ruths liv tillsammans återberättades. Men samtidigt var det också väldigt sorgligt vid många tidpunkter och därmed var det också bra att man bröt av deras sorgliga historia med Luke och Sophias, som även om den inte var på topp hela tiden, ändå innehöll betydligt mer hopp och framtidsmöjligheter. För om man bara hade läst om Ira och Ruth hade den nog blivit nästan för sorglig och gripande.

Jag funderade under bokens gång kring hur de två parens vägar skulle mötas och även om jag misstänkte att det skulle ske några gånger gjorde dem faktiskt det när jag minst anade det. Jag ska inte avslöja hur det skedde men jag måste säga att det faktiskt bidrog till att jag gillade boken ännu mer. Dessutom kändes det som att boken tack vare det fick ett bättre och mer värdigt slut. Nu efteråt tänkte jag genast att den hade varit perfekt att filmatiseras, precis som många av Sparks andra böcker har gjort, men då fick jag upptäcka att den faktiskt redan blivit det. Filmen kom tydligen ut i USA nu i vår och som det verkar så kommer den ut i Sverige någon gång i september troligtvis. Så nu ser jag fram emot att även se filmen och tills den kommer ut tycker jag att ni ska ta och läsa boken också!

3 thoughts on “The longest ride

Kommentera

