Du är aldrig ensam

Tack så mycket Rabén&Sjögren för den underbara boken!

Handling 

Ruby Cooper förväntar sig alltid det värsta. Då slipper hon bli besviken. Och hennes liv vänds uppochner när hennes mamma en dag sticker hemifrån och lämnar kvar Ruby i det fallfärdiga huset de bott i. Ruby vill bo kvar, men eftersom hon är under arton får hennes storasyster vårdnaden om henne och hon måste flytta dit.

Det är bara det att systern lever ett helt annat liv än Ruby och hennes mamma gjort. Hon har gift sig rikt, hon bor i ett välbärgat, flott område, och hon skickar Ruby till privatskola. Men hur ska hon passa in?

  
Kommentar 

Den här boken var faktiskt precis lika bra som jag förväntade mig efter att tidigare ha läst den på engelska, och tur var det. Nu slapp jag bli besviken och kunde istället glädjas åt att min favoritbok av Sarah Dessen var minst lika bra översatt till svenska. Den bjuder in en till en särskild stämning som finns i alla Dessens böcker och som gör att man längtar efter att få läsa vidare och kliva in i den värld boken skapar. Från början känns historien ganska hopplös och negativ men i slutet har mycket ändrats och man lämnas ändå kvar med ett visst hopp, trots att allt inte är perfekt. Det gillar jag också med den här boken – att den inte är så där orealistiskt perfekt. Den är självklart inte en fullständigt realistisk och vanlig historia vilket väldigt få böcker är, men den känns ändå äkta och relaterbar på något sätt. Det finns så många karaktärer som man själv önskar att man kunde möta och som jag gillar himla mycket. Så som ni förstår så gillar jag den här boken supermycket. Jag tycker definitivt att ni ska ta och läsa den nu i sommar om ni är sugna på en spännande, mysig och vacker bok!

3 thoughts on “Du är aldrig ensam

Kommentera

