Mördarens apa

Handling

Historiens berättare är gorillan Sally Jones, maskinist på lastskutan Hudson Queen. Hon och hennes vän, sjömannen som kallas för Chiefen, är strandsatta i Lissabon. Där blir de inlurade i en smugglingsaffär som slutar illa. Hudson Queen går under och Chiefen blir oskyldigt dömd för mordet på den skugglike Alphonse Morro. 

För Sally Jones börjar en lång och svår kamp, både för sin egen överlevnad och för att rentvå Chiefen. Hon har mäktiga krafter emot sig. Krafter som till varje pris vill skydda hemligheterna som Morro tog med sig när han försvann i floden Tejos svarta strömvirvlar.

mordarensapa

Kommentar

Trots att jag hade läst mycket positivt om den så hade jag mina tvivel kring om det verkligen kunde vara en bra bok. Jag menar, den handlar ju om en apa? Men ganska fort fick jag ta tillbaka mina tvivel, för trots att den handlade om en apa var det en superbra bok. Dessutom tänkte jag inte så mycket på att huvudkaraktären var en apa eftersom hon kunde göra det mesta en människa kan. Men det var en ganska fantastisk historia. Den var både fin, sorglig och spännande. Det hände hela tiden nya saker och jag förlorade aldrig intresset trots att boken var en riktig tegelsten på över 600 sidor. Jag tyckte det var intressant att läsa om hur det var att leva och arbeta på båtar, fast jag inte förstod de flesta termerna, och det gav även boken en annorlunda touch.

Samtidigt kretsade ju hela boken kring ett mord som man från första början som läsare får en ganska klar bild över hur det gick till. Men trots det fängslas människor som inte borde det, och Sally(apan) berättar hur mordet till sist lyckas lösas. Det var faktist riktigt spännande att följa hur brottet blev tydligare och tydligare, och att efter hand kunna förstå hur mycket runt omkring själva mordet som hade en stor betydelse. Så sammanfattningsvis var det en annorlunda men väldigt spännande bok som jag varmt kan rekommendera till er!

2 thoughts on “Mördarens apa

Kommentera

