Livets outgrundliga mysterier

Tack så mycket Gilla böcker för den underbara boken!

Handling

Aristotle Mendoza är femton år och arg på världen, livet, allt och alla – inklusive sig själv. Hans bror sitter i fängelse, hans pappa är traumatiserad av kriget och han har inga vänner. En het sommardag träffar han Dante vid den lokala poolen. Dante som läser dikter, målar, gråter, har intellektuella föräldrar och älskar att gå barfota. Deras vänskap är osannolik men omedelbar och tillsammans utforskar de livets outgrundliga mysterier – hur man ska lära sig att acceptera sin familj som den är, vad det innebär att växa upp, varför man känner som man gör och, framför allt, hur man ska veta vem man egentligen älskar.

livetsoutgrundliga

Kommentar

Ännu en bra bok! Livets outgrundliga mysterier var bra på alla möjliga sätt: språket, karaktärerna, historien och miljöerna. Det är faktiskt svårt för mig att komma på något som jag inte gillade med boken. Den förmedlade en så bra och på något sätt mysig stämning trots att det som hände inte var positivt, och det gillade jag. Då kändes det lite mer som att man gav sig in i en annan värld när man tog upp och läste den.

Jag älskade verkligen Ari och Dante, både hur de var som personer och hur deras relation med varandra fungerade. Relationen inleddes på ett bra sätt ganska fort och var med om en del under bokens gång, men trots det så slutade den på ett så himla bra sätt när boken var över. På slutet i boken fick jag veta lite kring några saker jag hade undrat över under bokens gång och det skedde även något oväntat men samtidigt lite väntat som var superbra. Så som ni förstår gillade jag den här boken så himla mycket och jag rekommenderar den till er alla! Den förtjänar verkligen alla priser och utmärkelser som den har fått!

One thought on “Livets outgrundliga mysterier

Kommentera

