Världens viktigaste kyss

Handling

Harry och Craig har bestämt sig för att slå världsrekordet i längsta kyss: 32 timmar, stående, utan att släppa kontakt med den andres läppar. Kyssen följs av människor världen över. Runt dem finns vänner och familjemedlemmar – i alla fall från den familj som accepterar sin son som han är. Snart samlas det även främlingar, några beväpnade med tillhyggen och glåpord, men de flesta är där för att stötta och skydda. Och runt dem alla ljuder ett eko, en kör av röster från män som dött i aids. Män som minns hur det var att offra allt för att få vara sig själv och älska den man älskar, och hur de led för den rätten.

varldensviktigaste

Kommentar

Alla borde läsa den här boken. Inte för att det är någon superfantastisk och extraordinär historia utan för att boken handlar om någon så viktigt. Allas rätt till att älska vem dem vill.
När boken inleddes hade jag ingen riktigt aning om vad jag gav mig in på, men ju mer jag läste desto mer fängslad blev jag och under bokens sista del ville jag inte sluta läsa. Hela historien och idén kring den här boken gillade jag verkligen, man fick följa flera personers liv samtidigt, men det gemensamma var att de alla var homosexuella. Samtidigt berättades deras historier och kommenterades av en grupp ”okända” människor som man efter hand förstår vilka det är. Detta låter säkert konstigt men jag vill inte avslöja hela bokens mening för er.
Det mest centrala i boken var dock att Harry och Craig skulle slå världsrekord i längsta kyss och samtidigt som dem gör det så vävs alla andras historier in. Det som jag tycker är bra är att det faktiskt inte är några perfekta historier eller förhållanden i boken och att man målar upp en bild av att det är jättelätt att vara homosexuell – utan man målar upp en helt realistisk bild. Så samtidigt som mycket är bra, så finns det hela tiden en negativ ton.
Men i slutändan ger ändå boken en hopp, och det tycker jag är bra. Så jag säger det igen – alla borde läsa denna boken!

One thought on “Världens viktigaste kyss

Kommentera

