Årssammanfattning 2014 – del 1

Här kommer den första delen av min årssammanfattning av 2014!

Antal lästa böcker: 64 stycken

Antal kvinnliga författare:  59 stycken

Antal manliga författare: 15 stycken

Antal sidor lästa: 19 563 stycken

Jag blev faktiskt förvånad när jag räknade ihop min läsning eftersom jag faktiskt läst mer under 2014 än 2013, vilket jag inte trodde. Jag läste 7 böcker och drygt 1000 sidor mer. Så tack vare detta och allt annat roligt som hänt under 2014 känns det som att det blev ett väldigt bra läsår!

Någon höjdpunkt för bloggen under året: Att en del författare har länkat till mina recensioner, så som Sandra Beijer och Christin Ljungqvist, och att jag varit på bokmässan för första gången i år. Det har självklart också varit superkul att det kommit hit ännu fler besökare och att jag fått så många recensionsex.

En serie jag läst under året som jag verkligen fastnat för: I somras läste jag Legend av Marie Lu som jag tyckte väldigt mycket om, så jag vill helt klart även läsa de två följande böckerna i serien. Men det har jag tyvärr helt glömt bort att göra, så jag får satsa på att göra det under 2015! Men jag fastnade självklart också för Divergent-serien.

Författare som jag läst mest av: Jag tror de jag läst mest av är David Levithan och John Green vilket kanske inte är så konstigt eftersom dem är två av mina favoritförfattare. Men jag har även läst mycket av Veronica Roth eftersom jag läst hela Divergent-serien.

En bok som var en besvikelse: En bok vars första halva i alla fall var en besvikelse var Vem kan segla förutan vind? av Lina Forss. Den kändes tråkig och ytlig, men som tur var så blev den bättre i slutet. Men det var ändå något av en besvikelse.

En bok som var en positiv överraskning: En bok som jag minns att jag blev extra överraskad av var Färgen på drömmar som är skriven av Ruta Sepetys. Jag hade inga alls förväntningar så den förvånade mig verkligen på ett positivt sätt!

Bra författare som jag upptäckt: Rainbow Rowell gillade jag väldigt mycket när jag läste hennes Eleanor & Park så jag ser fram emot att läsa hennes andra bok Fangirl. Jag fastnade också för Sandra Beijer som gav ut sin debut i år, hennes stil att skriva var så himla fin.

En bok jag verkligen gillade:  Jag tycker det är ganska svårt att minnas alla man verkligen gillade, men jag minns självklart att jag tyckte så mycket om både Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt och Jag ger dig solen av Jandy Nelson som jag läste ganska nyligen. Helt klart två böcker som kommer med på min favoritlista!

Något omslag som du gillat extra mycket: Några omslag som jag gillade väldigt mycket var Jag ger dig solen av Jandy Nelson, Miriam om natten av Maria Nygren och Jag, En av David Levithan. Den som var mina absoluta favorit av dem var Jag ger dig solen, älskar det omslaget!

jaggerdigsolenmiriamomnattenjagen

2 thoughts on “Årssammanfattning 2014 – del 1

  1. Vad kul att läsa om ditt år när det gäller böcker! Jag har nyss läst Prodigy och läser nu Champion i Legend serien du borde läsa dem snart för de är bra! :)

Kommentera

