Jag ger dig solen

Tack så himla mycket Gilla böcker för den underbara boken!

Handling
Noah och Jude är tvillingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. Noah vill hellre måla av världen i sitt skissblock än leva i den, medan Jude kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla vill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteoriter och får Noahs kropp att vibrera. Men då inträffar det otänkbara – en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.

Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat måla och Jude har blivit en ensamvarg. Jude försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en excentrisk skulptör och en kille med världens krokigaste leende. Ett möte som kommer vända tvillingarnas liv upp och ner, igen.

jaggerdigsolen

Kommentar
Vilken bra bok! Den viktigaste anledningen till att jag gillar den så mycket är språket. Redan från de första meningarna fängslar det mig och jag kunde inte släppa taget om boken. Den kretsar mycket kring konstnärlighet och kreativitet vilket beskrivs på ett så himla bra sätt och får mig att önska att jag var lika påhittig. Samtidigt beskrivs historien ur både Noahs och Judes perspektiv och vid olika perioder i deras liv vilket gjorde boken väldigt intressant. För allt eftersom fick man veta hemligheter och hur relationerna hängde samman och då kunde man själv pussla ihop saker.
Slutet på boken innehöll en del oväntat, men det kändes som ett bra slut. Så som ni säkert förstår så tyckte jag jättemycket om Jag ger dig solen och jag tycker att ni måste läsa den!

Kommentera

