Strimmor av hopp

Handling
”De förde bort mig i nattlinnet.”

Lina är bara femton år när Sovjets hemliga polis en kväll tvingar sig in i deras hus och för bort hela familjen.
Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig spårvagn och inleder den långa resan till ett fångläger i Sibirien. Här måste de arbeta hårt under outhärdliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva.
Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva?

20140729-121024-43824971.jpg

Kommentar
Vilken gripande och hemsk bok alltså! Jag hade inte så bra koll på vad den handlade om innan jag började läsa, så den var faktiskt rätt överraskande. Jag förstod att det antagligen inte skulle vara någon direkt ”rolig” bok, men den var faktiskt spännande och intressant trots att den var väldigt sorglig. Boken handlade om ett väldigt viktigt ämne som definitivt behöver diskuteras, och tack vare boken lärde jag mig mycket nytt som jag inte direkt hört talas om innan. Men trots sitt ämne tyckte jag ändå att boken hade sina positiva inslag, som människors generositet och medmänsklighet och att man aldrig ska förlora hoppet. Detta var alltså en superbra och gripande bok som jag varmt kan rekommendera till er att läsa!

Kommentera

