Francesca

Handling

Jag fattar inte att jag sade det högt. Sanningen befriar inte. Den gör dig obekväm och generad och försvarslös och röd i ansiktet och skräckslagen och livrädd och sårbar. Men fri? Jag känner mig inte fri. Jag känner mig förjävlig.

Francesca börjar den nya terminen på en före detta pojkskola som precis öppnat sina portar för tjejer. Hon saknar fortfarande sina gamla vänner, och helt plötsligt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Inget blir bättre av att ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar, och hon står till sist alldeles ensam. Men kanske finns stödet där hon inte anar det.

francesca

Kommentar

Från början var jag inte så förtjust i Francesca och den var inte så väldigt intressant. Men jag fortsatte läsa i hopp om att den skulle bli bättre – och det blev den. När jag väl förstått mig på vilka alla karaktärer var och hur det hängde ihop så blev den betydligt mer intressant. Sen började det också hända lite mer saker, och det växte även fram lite kärlek var den mer spännande. Boken kretsar mest kring ungdomar och jag tror säkert att det finns vissa som kan känna igen sig själva i Francesca och i själva boken. Så slutligen var det en bra och ganska intressant bok, men tyvärr levde den inte riktigt upp till förväntningarna jag hade efter Jellicoe Road.

Kommentera

