Gösta Berlings saga

Handling

Gösta Berlings saga är Selma Lagerlöfs storslagna debutroman från 1891. Boken handlar om den försupne prästen Gösta Berling, som efter att ha predikat onykter blir av med sitt ämbete. Han försöker supa ihjäl sig, men räddas till livet av den barska men karismatiska majorskan på Ekeby.

Han tas med i den brokiga skara kavaljerer som majorskan håller sig med och ett muntert, sorglöst leverne tar sin början. Den vackre Gösta sätter många kvinnohjärtan i brand, och brinner själv för kärleken och kvinnorna. Men föremålen för hans ömma låga växlar ständigt…

gösta berling

Kommentar

Jag är inte riktigt säker på vad jag tyckte om Gösta Berling. Språket var väldigt gammaldags vilket gjorde att boken emellanåt var lite svår att förstå. Handlingens röda tråd tyckte jag inte heller var så tydlig, och ibland kunde jag känna att händelserna inte var så sammankopplade. Men boken hade såklart sina bra stunder, då jag blev imponerad av hur vackert språket var. Så jag ångrar ändå inte att jag läst den, det var intressant eftersom jag inte så ofta läser klassiker och det känns som en bok man ”ska” ha läst någon gång i livet.

Bildkälla.

Kommentera

