Eviga glömskans allé

Handling

Det hördes tunga, väsande andetag. En svart gestalt skymtade längre in i källaren.
-Mormor?
Inget svar. Hon kanske inte hörde mig.
Var det mormor? Hur hade hon i så fall lyckats ta sig ner för trappan?

Alexa är van vid att klara sig själv. Fast när hennes mamma volontärarbetar i Afrika och bästa kompisen har flyttat så känner hon sig ändå ensam. Den enda riktiga vän som finns kvar är mormor, som hon hälsar på hos ofta.
Då träffar Alexa drömkillen Rasmus på en fest. Hon blir kär på en gång. Och han verkar faktiskt gilla henne också.
Men det är något som inte stämmer hemma hos mormor. Först avslöjar hon en mörk hemlighet för Alexa. En hemlighet som gör att mormors strandvilla plötsligt känns skrämmande. Sedan läser Alexa om brutala rån på åldringar och hon blir ännu räddare. Hon kan inte skaka av sig känslan av att någon smyger runt utanför mormors hus. Kanske till och med har varit inne i det. Vad hände egentligen i det stora huset vid slutet av allén? Ser mormor spöken eller är det Alexa själv som börjar bli galen?

20131011-174935.jpg

Kommentar

Det var en ganska bra bok, men den imponerade inte jättemycket på mig. När jag började läsa den var jag inte så förtjust eftersom jag tyckte att boken kändes lite väl förutsägbar. Men i slutet blev den lite bättre då den var mer spännande och även innehöll lite kärlek. Fast det som var lite tråkigt var väl det att jag redan från början kunde lista ut vad som skulle hända i boken, så i mitten av den blev det lite som att jag bara väntade på att det skulle ske någon gång.
Men den var ändå på många ställen skriven på ett spännande sätt som gav den en speciell och mystisk spänning. Allt som allt var det en bra, men lite för förutsägbar bok!

Kommentera

