Farlig förmåga

Här kommer en minirecension av Farlig förmåga av Jessica Spotswood. Det kommer nog bli en del kortare recensioner framöver eftersom jag läser så mycket just nu och inte riktigt har ork till att recensera alla.

Handling

”Jag känner magin inom mig. Den finns där i vartenda andetag, i vartenda ilsket hjärtslag, dess silkestunna trådar pulserar och spänns i mitt bröst. Den retas, lirkar, bönar om att få släppas fri.”

Cate och hennes systrar måste till varje pris dölja att de är häxor. Sedan deras mor dog är det Cates ansvar att beskydda systrarna och vaka över hemligheten. Men så hittar hon sin mammas dagbok, och plötsligt är hotet mot systrarna större än hon anat – från Brödraskapet, från Systerskapet och kanske till och med från varandra…

farlig förmåga

Kommentar

Farlig förmåga var en fascinerande historia. Jag gillade att den utspelade sig på sent 1800-tal eftersom att det gjorde att den stack ut lite jämfört med många andra magiska böcker som utspelar sig i nutid. Den innehöll mycket kärlek och slutade inte alls så som jag hade tänkt mig att den skulle göra när jag började läsa den. Men var såklart så smart att jag bara blev ännu mer sugen på att läsa nästa bok, som jag dock inte vet när den kommer ut. Hoppas det är snart!

Kommentera

