Miss Peregrine’s home for peculiar children

Handling(översatt från baksidan)

En mystisk ö. Ett övergivet barnhem. En konstig samling av besynnerliga foton. Allt väntar på att bli upptäckt i Miss Peregrine’s home for peculiar children, en oförglömlig roman som blandar skönlitteratur och fotografier i en spännande läsupplevelse. När historien börjar gör en hemsk familjetragedi att sextonåriga Jacobs resa går till en avlägsen ö vid Wales kust, där han upptäcker de söndriga ruinerna av Miss Peregrine’s hem för besynnerliga barn. När Jacob upptäcker dess ruttnande sovrum och korridorer, blir det tydligt att Miss Peregrine’s barn var mer än besynnerliga. Dem kan ha varit farliga. Dem kan ha varit i karantän på en avlägsen ö av en anledning. Och på något sätt – hur osannolikt det än verkar – kan de fortfarande vara vid liv.

IMG_7396_9715

Kommentar

Det här var verkligen en superbra bok! Jag fastnade direkt för den med sin intressanta historia och fascinerande karaktärer. Historien kändes i början inte så värst speciell, men efter ett tag kändes den mer unik och som sin alldeles egen vilket gjorde mig mer sugen på att fortsätta läsa. Det blev annorlunda när tidpunkten efter ett tag började skifta i boken, beroende på var Jacob var. Jag tyckte faktiskt att det var en ganska klok och lite kul idé. Det gav en också lite perspektiv på hur det var i staden förr jämfört med i nutid.
De karaktärerna jag tyckte mest om var nog de besynnerliga barnen. De fångade mitt intresse fort och jag ville veta om de verkligen existerade och hur de kunde ha så unika förmågor.
Något som jag annars gillade väldigt mycket var de unika fotona som fanns med i boken. De passade in riktigt bra med texten och hela historien kändes mer verklig när man faktiskt fick se hur många av karaktärerna skulle ha sett ut om de existerade i verkligheten. Alla fotografierna var verkligen vackra och inspirerande.
Ja, om ni inte förstått det än så älskade jag verkligen den här boken. Nu läste jag ju den engelska boken så jag funderar på att läsa den svenska också för att se om den är lika bra. Men oavsett vilket språk ni vill läsa den på så tycker jag definitivt att ni ska läsa den här inspirerande boken!

Kommentera

