Jellicoe road

Handling

Som elvaåring överges Taylor på 7-eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.

Jellicoe road är en lika vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. En finmaskigt nät som spänner över tid och rum. Parallellt med att Taylor tvingas konfronteras med sitt livs största utmaningar, visar sig ett manuskript innehålla nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden på något sätt sammanflätade med Taylors?

IMG_5296_9415 redigerad

Kommentar

Jellicoe road var en riktigt bra bok. Den var i början lite klurig och man förstod inte alltid, men jag gav den tid och efter ett tag hängde jag helt med i historien. Så ge inte upp om ni tycker den kan vara lite förvirrade i början! Historien var intressant och spännande, jag ville verkligen få veta vem Taylors förändrar var och hur allt hängde ihop. Och jag måste säga att Marchetta verkligen fick ihop det på ett riktigt bra och klurigt sätt.
Jag tyckte alla karaktärerna var intressanta och jag gillade verkligen huvudpersonen Taylor. Kärleksrelationen som sen utvecklades mellan henne och en viss kille(som jag inte tänker avslöja namnet på ifall ni inte läst den) var himla fin och passionerad. Kanske kunde den emellanåt kännas lite väl perfekt, men det var ändå sällan.
Boken rekommenderar jag till alla, den har ett fint språk, är ganska sorglig, men väldigt bra!

Kommentera

