Ge mig arsenik

Här kommer min lilla recension av Ge mig arsenik av Klara Krantz!

Handling

En dag i maj när allting stämmer. Dagen när Elisabeth, femton år och Säbyskolans största pluggtönt, äntligen fattar: Att det är hon som är Elsa Jansson, ett geni och en författare i vardande. Och sen: Skolktid i sackosäcken med musiken på högsta volym. Med panterboken och den stora debutromanen som ska skrivas, den om hur det är att växa upp som missförstått geni.

Men det finns så mycket annat som tränger sig på. Det finns en magister med fladderlugg, som också verkar trampa asfaltsgator på natten. Det finns en Säbyskola, med en före detta tvillingsjäl och ett ensamt trapphus. Det finns ishavsögon, det finns en jävla massa Förut och det finns platser dit ett geni inte borde gå.

IMG_3928_8442

Kommentar

Det var en riktigt bra bok. Den innehöll intressanta känslor och tankar. Jag gillade att kopplingen till Håkan Hellströms låtar och att hans texter fanns med. Det gjorde att boken fick lite mer personliga detaljer. Jag tyckte om huvudpersonen Elsa som verkligen försökte att sträva efter att vara den personen hon ville vara. Man får känslan av att hon är väldigt stark i sig själv, men närmare slutet inser hon att hon egentligen inte är så stark som alla tror. Det gav boken lite mer djup, vilket jag tyckte var bra.
Jag tyckte verkligen om boken, och jag tycker att ni också ska läsa den!

Kommentera

