Jokern

Något positivt finns det i alla fall med att vara sjuk – att man har mycket tid till att läsa. Så när jag nu legat hemma i ca tre dagar har jag lyckats läsa ut två böcker vilket känns väldigt skönt! Här kommer recensionen på den andra boken som jag läste, Jokern av Markus Zusak.

Handling (från baksidan)

Ed Kennedy är en nolla utan framtid. Han kör taxi olagligt, spelar kort utan framgång och är hopplöst förälskad i sin bästa vän, Audrey. Vid sin sida har han Dörrvakten, en illaluktande, kaffedrickande hund.
Hans liv är långtråkigt och utan spänning tills han av misstag förhindrar ett bankrån.
Det är då det första esset dyker upp med tre adresser och tre klockslag.
Ed vacklar mellan rädsla och nyfikenhet och sakta övertygar han sig själv om att hjälpa människorna som bor på de olika adresserna. Människor som precis som han själv behöver hjälp.
Sakta förändras Eds liv och till slut återstår bara en fråga…
Vem är det som skickar spelkorten?

IMG_7811_3365

Kommentar

När jag först började läsa boken var jag egentligen inte så säker på vad jag tyckte om den. Den kändes lite knepig, och möjligtvis lite töntig. Men hur som helst så fortsatte jag ändå läsa och efter ett tag, då blev den faktiskt bra. När Ed hade fått det första esset och bestämde sig för att börja åka till adresserna som stod på det så började boken bli spännande. Essen blev ett intressant mysterium som jag ville lösa. Jag var ständigt nyfiken på vad det var som gömde sig på adresser och vem namnen tillhörde som han skulle leta upp. Men essen drog verkligen med honom på många spännande upplevelser och jag gillade starkt de flesta av personerna som han mötte. Det var fint att se hur Ed verkligen fick tänka efter vad han behövde göra för att få personerna att bli lyckligare och sen få läsa om hur tacksamma alla blev. Många av personerna där han bodde hade det tufft och deras historia var inte den allra finaste, så det var intressant att få höra om deras öden och få uppleva hur småsakerna som Ed gjorde för dem påverkade deras liv.

Ibland kunde historien kännas lite väl osannolik, men samtidigt så gjorde det inte så mycket för den var ändå himla bra. Slutet på den tyckte jag faktiskt var riktigt bra. Historien flätades ihop på ett snyggt sätt och man insåg verkligen att Ed lärt sig mycket om sig själv och sitt liv som han inte visste innan. Så alltså tyckte jag att det var en riktigt bra och spännande bok med ett mysterium som verkligen intresserade en!

Kommentera

