Gul utanpå

Har nyligen läst Gul utanpå av Patrik Lundberg, här är min korta recension av boken.

Handling (från baksidan)

”En gång blev jag liknad vid en banan – gul utanpå, vit inuti.”

I hela sitt liv har Patrik Lundberg blivit kallad kinesjävel. 1983 adopterades han från Korea. Han skickades över jordklotet och landade mitt i den svenska småstadsidyllen Sölvesborg. Där växte han upp i en vanlig dysfuntionell familj och uppfostrades som vilken svensk pojke som helst.

24 år senare reser han tillbaka till sitt födelseland. Där blir han the awesome guy – västerlänningen som alla tjejer vill ha. Han blir tilltalad på koreanska och konfronteras med en kultur som han bara läst om. Framför allt söker han efter sina biologiska föräldrar. Ska han hitta dem?

20130410-151332.jpg

Kommentar

Det var definitvt en speciell bok, som inte var i stil med någon annan som jag läst. När jag först började läsa den så blev jag faktiskt lite besviken på den. Det kändes som att allt hände för fort och att jag hade velat få veta fler detaljer. Men sen så började jag helt plötsligt gilla den och sättet som den var skriven på. Enkelt, men ändå riktigt bra. Den kändes i språket okomplicerat och inte så överstuderat.
Det var definitivt en intressant bok, speciellt eftersom adoption inte är något som jag direkt läst om tidigare. De känslor som Patrick under resan upplevde gav boken mer djup, eftersom den annars handlade mycket om att han gick ut och festade. Men jag fick nästan också lite ont i hjärtat av att läsa om känslorna. Vad han fick uppleva var ofta sorgligt och man kan undra om det verkligen var så här han hade föreställt sig att det skulle vara att ha en biologisk familj också.
Jag tyckte också att det var intressant att läsa om hur kulturen och miljöerna var i Korea och hur han berättade om dem. Det gav en verkligen insikt i hur annorlunda det är där jämfört med här hemma i Sverige, på en massa olika sätt.
Det är en bok som jag rekommenderar, eftersom den innehöll mycket nya, intressanta och spännande saker, men också mycket känslor.

Kommentera

