Fågelbarn

Jag har nu läst ut Fågelbarn, och här kommer min recension. Tack så mycket Gilla böcker för den fina boken!

Handling

Fågelbarn handlar om Hanna, som från började hade en familj som bestod av mamma, pappa och hennes två bröder Jens och Samuel. Hennes bröder var nästan lika gamla, men ändå så olika. Samuel var försiktig, känslig medan Jens var vild och gick inte att kontrollera. Nu hade båda dött. Och Hanna visste att det var Jens fel alltihopa, fast ingen riktigt trodde på henne. Men, det var ju lite hennes fel också. Hanna visste att det skulle hända, kanske hade hon kunnat hindra det? Det kanske också är därför Jens kommer tillbaka, han kanske vill hämnas?

Kommentar

Det första som slår mig är att det verkligen var en vacker bok på något sätt. Inte för att den var fylld av skratt, glädje och fina platser. Nej, den var vacker i sättet den var skriven, och hur hela historien var. Så jag gillade alltså handlingen i boken. Den påminde mig inte om någon annan bok direkt, och kändes därför ganska speciell. I början förstod jag inte riktigt hur allt hängde ihop, men efter ett tag hade jag lärt känna karaktärerna och hur deras historia såg ut. Jag gillade alla tillbakablickar som fanns med, de fick mig att förstå mig mer på personligheterna och varför speciellt Hanna var som hon var. Handlingen blev lite av ett mysterium, vilket gjorde att boken blev mer spännande och fängslade mig. Jag ville veta om Jens verkligen hade gjort alla saker som Hanna anklagade honom för, och varför deras föräldrar inte ville prata om vissa saker. Eftersom boken också var skriven med ett vackert språk som bland annat hade väldigt fina beskrivningar blev jag ännu mer sugen på att läsa vidare.

Hanna tyckte jag var en intressant karaktär. Jag blev genast intresserad av henne i början, när man fick höra om hur hon kunde se sin döda bror Samuel. När man senare fick höra om hennes uppväxt och när hon upptäckte kraften i sina händer blev hon ännu mer spännande. Jag tyckte dock att hon fick uppleva mycket hemskt, speciellt under sin uppväxt. Allt Jens utsatte henne för, att hon såg Samuel dö och hur hennes föräldrar behandlade henne. Speciellt hur hennes föräldrar behandlade henne fick mig att fundera. Tänk om de faktiskt hade vågat tro på Hanna, när hon som barn pratade om spöken, tänk hur annorlunda både hon och hennes familjs liv hade kunnat bli. Om hon hade fått berätta om magkänslan hon fick när hon tänkte på Jens framtid, och vad han skulle göra. Det berörde också mig på något sätt, hur Hanna blev behandlad av hennes föräldrar. Jag kunde kända orättvisa och sorg för hennes skull, för att de aldrig trodde på henne eller visade henne så mycket uppmärksamhet som hennes bröder.

Alla relationer i familjen var väldigt komplicerade. Med en pappa som gav smisk och en mamma som tog med dem till prästen när de var olydiga. Det fanns ständigt en spänning och osämja i familjen, speciellt när bröderna också var vid liv. Jag önskade när jag läste boken att föräldrarna hade behandlat Jens annorlunda, eftersom det kändes som att hans uppväxt gjorde honom ännu värre i sättet när han blev äldre. Så problemen inom familjen berörde och väckte känslor inom mig, vilket betyder att de verkligen förmedlades på ett bra sätt.

Jag gillade verkligen boken. Den var annorlunda, vacker och sorglig. Jag får nog säga att den var minst lika bra som debuten Kaninhjärta. Fast de handlingsmässigt var totalt olika, fanns det något litet som påminde böckerna om varandra. Jag tycker att alla borde läsa Fågelbarn!

IMG_8825_4158

Några fina citat ur boken:

”Rädslan satt som tänder vid hjärtat, mörkret tätnade i rummet, och hon tog med sig en filt och passerade honom utan att titta, eller tveka.”

”Det var ett skimmer kring Samuels kropp, som en hinna av ljus, starkare än hundra solar.”

”Det gick lätt den här gången, så lätt att Hanna fylldes av en märklig värme, som om hon just klättrat uppför ett berg, som om hon stod på toppen med andan i halsen och tittade ut över världens vackraste landskap.”

Annonser