Vad som får mig att vilja läsa av en okänd författare

I veckans bokbloggsjerka, som du kan läsa mer om här, är frågan:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Låt oss säga att jag är på biblioteket. Då skulle jag nog först titta på omslaget, om det verkar intressant. Därefter läser jag titeln, oftast faller jag nog för de böcker med långa och gärna lite konstiga titlar, de verkar bättre än de böcker med vanliga, tråkiga titlar. Sen läser jag på baksidan och om den fångar mitt intresse, lånar jag den. Men det kan också vara så att jag läst om boken på någon blogg tidigare, men kanske inte riktigt bestämt mig för att läsa den, och då spelar inte omslaget eller titeln lika stor roll. För om jag vet om att många bloggare gillat den, då får jag helt enkelt lita på deras omdömen. Däremot tittar jag i princip aldrig inuti boken, börjar läsa början av den eller något liknande. Då känns det lite som att jag tjuvläser den. Jag köper väldigt sällan någon bok av en författare jag aldrig hört talas om förr. Fast jag köper böcker inte alls ofta, så när jag väl gör det vill jag helst satsa på någon bok som jag vet vilken det är sedan tidigare. Men de tre saker jag tittar på är:

1. Omslag

2. Titel

3. Baksidetext

3 thoughts on “Vad som får mig att vilja läsa av en okänd författare

Kommentera

