Tematrio – De bästa under 2012

Tänkte svara på veckans tematrio hos Lyrans noblesser. I den här ska man berätta om 2012 års tre bästa böcker. Först och främst, usch! Det är för mig alltid lika svårt att bestämma vilka böcker som jag gillat mest. De jag läste i början av året har jag bara ett vagt minne av, och det kommer antagligen därför främst bli böcker som jag läst under den senare delen av året. Men men, här kommer i alla fall svaret!

1. Jag gillade verkligen Allt jag säger är sant. Den var mysig, intressant och tja, underbar. Det kom dock inte riktigt som en överraskning att jag gillade den, eftersom det jag läst tidigare av Lisa Bjärbo har varit bra.

2. En bok som inte riktigt är den typen jag vanligtvis läser, men som jag tyckte mycket om var Boktjuven. Som utspelade sig i Tyskland under andra världskriget. Jag hade faktiskt inte läst någon bok om andra världskriget tidigare(!), denna var verkligen en positiv överraskning. Den var lite annorlunda, spännande och så berörde den mig mycket.

3. Till sist får jag säga en bok som det nästan är ett helt år sedan jag läste, Eldens hemlighet. Den handlar om Sofia, en afrikansk flicka som bor i Mocambique(om jag inte kommer ihåg helt fel), som Henning Mankell faktiskt träffat i verkligheten. Historien om henne var riktigt hemsk, men ändå bra. Det finns ytterliggare två delar i serien, som jag tänker läsa under 2013 förhoppningsvis.

20121113-215644.jpgIMG_1698IMG_1420

5 thoughts on “Tematrio – De bästa under 2012

  1. Eldens hemlighet läste jag för en herrans massa år sedan, när jag gick på mellanstadiet. Jag kommer ihåg att jag blev väldigt berörd och att jag läste alla böckerna om Sofia, även om jag bara har kvar eldens hemlighet.

    Boktjuven är en underbart bra bok. Jag är väldigt sugen på att läsa om den.

Kommentera

