Rör mig inte!

Här är en recension av Rör mig inte! av Tahereh Mafi.

Handling

Den handlar om Juliette, som sedan hon var barn blivit illa behandlad av alla, på grund av sin kraft. Hennes beröring är dödlig. Samtidigt håller världen på att förändras och nu är det Återetablissemanget som styr och påstår att det är de som kan ställa allt till rätta igen. Så för allas säkerhet låser de in Juliette, så att de kan ta hand om allt annat och slippa ha att göra med henne. Men efter att ha varit inlåst snart ett år börjar saker hända. Juliette får helt plöstligt en rumskamrat, hon som inte sett, pratat eller rört en människa sen hon blev inlåst. Det dröjer inte länge förrän hon, tillsammans med sin rumskamrat, som inte visar sig vara den han påstår, får åka till han som är ledare för området de är i. Där får hon veta att hon är precis vad Återetablissemanget behöver just nu. Och hon tvingas välja om hon vill sammarbeta med dem och överleva, eller slåss mot dem och gå mot en osäker framtid.

IMG_3362

Kommentar

Historien var riktigt bra. Man kom ganska fort in i boken och lärde känna Juliette. Boken fångade mitt intresse och jag sträckläste den under några timmar. Den var ständigt intressant och spännande, med bra karaktärer och miljöer. Det var intressant att läsa om hur jorden faktiskt skulle kunna förändras, vad det gäller miljön, djur, mat och såklart vem som har makten. Folk litade från början på Återetablissemanget, i hopp om att det var dem som kunde säkra framtiden, men efter ett tag inser man att det kanske inte var en så bra lösning. De som har makten lever i överflöd jämfört med resten av befolkningen och dödar konstant de människor som är emot dem.

Juliette var en intressant karaktär. Hennes historia och hur hon haft det under sin relativt korta livstid är egentligen rätt hemsk. Ständigt var alla emot henne, i skolan och även hennes familj. Det är också familjen som frivilligt anmälde henne till Återetablissemanget så att de kunde komma och hämta henne. Och så har hon en stor saknad efter beröring, eftersom ingen rör henne längre på grund av konsekvenserna det ger. Juliette är ändå en godhjärtad, hjälpsam och modig människa. Hon har lite av en slags inre kamp, är hon ett monster som folk påstår eller är hon som alla andra fast bara med lite extra krafter? Speciellt i slutet på boken visar hon sin styrka och mod, och hon inser att hon klarar av mycket mer än vad hon tror.

Miljöerna i boken var väl beskrivda. Det kändes som att jorden faktiskt skulle kunna se ut så i framtiden. De bidrog till stämningen och speciellt vid de tillfällen då det var spännande spelade miljöerna en viktig roll.

Boken var riktigt bra. Den var spännande, intressant och innehöll också rätt mycket kärlek. Slutet var oväntat, men väldigt bra. Det var första delen i en triologi, och jag tänker definitivt läsa de andra böckerna också. Och det tycker jag att ni också ska göra!

Annonser