Allt jag säger är sant

Handling
”Jag är Alicia. Sexton, snart sjutton, med kolsyra i venerna och håret på svaj. Och nej, jag är kanske inte viktigt självlysande. Men det är fan på gränsen.”

Allt jag säger är sant handlar om hösten då Alicia egentligen borde ha gått i ettan på gymnasiet. Om hur hon istället börjar arbeta på ett kafé. Börjar bråka med sin bästa kompis. Flyttar ut från sina oförstående föräldrar, och in till sin mycket mer förstående mormor. Om hur hon träffar en grekisk gud som har så fina linjer vid munnen att Alicia inte kan sluta stirra på dem. Och om hur det känns när hela hennes värld trillar sönder av sorg.

20121113-215644.jpg

Kommentar
Det var en riktigt bra bok. Precis som Lisa Bjärbos förra bok, som jag också gillade när jag läste den.
Först och främst vill jag berömma hur boken är skriven. Fina, intressanta beskrivningar och säkra dialoger, som inte känns det minsta töntiga. Boken ger en speciell känsla på grund av hur den är skriven. Dialogerna mellan ungdomar känns inte överarbetade, utan naturliga, vilket de i många andra böcker gör. Och beskrivningarna gör boken levande och så att den känns verklig.
Huvudpersonen Alicia är nog lite av en sådan person man antingen älskar eller hatar. Jag gör det förstnämnda. Hennes personlighet är trovärdig och intressant, och gör såklart mycket för boken. Ofta är det den som påverkar situationer och dialoger, och ger de en twist. Hon känns modig, självsäker och annorlunda. Men såklart mer känslig i vissa situationer.
Alicias mormor Astrid var också en favorit för mig. Hon kändes gammaldags men ändå modern, chef verkade vara väldigt snäll. Och förstående. Hon var en sån som alltid ställde upp och kom med en massa kloka råd. Jag beundrar relationen mellan Alicia och mormodern. Trots att den känns som väldigt ovanlig i verkliga livet, så gör den boken lite mer speciell. Att Alicia kan prata med allt om henne i princip, och att mormodern ger väldigt kloka råd. Och så känner de båda varandra så himla bra.
Jag tyckte att längden på boken var rätt lagom, och slutet var bra. Om man hade lagt till lite mer, vilket jag delvis tycke att man kunde ha gjort, så hade den dock blivit betydligt längre. Och kanske inte lika bra. Så jag nöjer mig med hur den är. Slutet kändes ändå rätt hoppfullt, med tanke på andra saker som skedde i boken.
Det var en riktigt bra bok, som jag verkligen rekommenderar. Bra skriven, lite annorlunda och fin. Läs den!

Kommentera

