Dear John

När jag nu suttit ett tag i mörkret med tända ljus och datorn i knät, inser jag att jag skrev i förra veckan att jag tänkte recensera Dear John när jag läst den. Och nu har jag läst ut den och inte gjort det. Så tänkte ge er en liten recension av den, trots att det var några dagar och böcker sedan jag läste den.

En liten (kanske inte helt korrekt) översättning av handlingen från baksidan av mig:

”Kära John,” stod det i brevet. Och med de två orden brast ett hjärta och två liv förändrades för alltid.” När Savannah Lynn Curtis kommer in i hans liv vet John Tyree att han är redo att vända blad. Han var en arg rebell som under high school gått med i armén, när han inte visste vad han annars skulle göra. Sen, under en permission, träffar han Savannah, hans drömtjej. Attraktionen är ömsesidig och växer fort till den sortens kärlek som gör att Savannah svär på att vänta på John medan han gör klart sin tjänst. Men ingen av de kunde förutspå att 9/11 är på väg att förändra världen. Som så många andra stolta män och kvinnor tvingas John välja mellan sin kärlek och sitt land. Nu, när han äntligen kommer tillbaka till North Carolina, kommer John att upptäcka hur kärlek kan förändra oss på ett sätt han aldrig hade kunnat föreställa sig.

Kommentar

Det var en bok jag gillade mycket. Den var verkligen full av kärlek, vilket är något i min smak.

John är verkligen en fin och kanske lite finurlig människa. Jag uppfattar honom som en väldigt trogen, stark, modig och bra person. Och så är han väldigt kärleksfull, i alla fall när han börjar träffa Savannah. Jag gillar också hur han behandlar Savannah, och låter henne avgöra vad hon vill. Han har förändrats mycket under sitt liv, speciellt sen han var tonåring, då han var mer av en bråkstake. Numera är han med i militären i sitt hemland, Amerika. Jag tror hans år i militären förändrade hans liv, vilket han också själv tycker ibland. Och under boken förändrar den honom också. När han är med om krig och stridigheter, ser folk dödas. Det gör honom väldigt olycklig, men samtidigt starkare på något sätt. Han inser att vanligt folk inte har någon aning om hur det är att vara med i militären.

Han har egentligen haft en lite udda uppväxt. Med en mamma som inte funnits där och en pappa som funnits där, men ändå inte. Som alltid varit i sin egna värld. Men trots att John ibland mest blir irriterad på sin lite asociala pappa, så älskar han honom ändå. Och gör det ännu mer när han inser hur saker egentligen står till.

I den första halvan av boken känns den som en klassisk kärlekshistoria, en så där perfekt, som man bara kan drömma om i verkligheten oftast. Men den tanken försvinner sen, när allt inte riktigt blir som man trodde. Fast i början är den väldigt romantisk, och lite mysig. John och Savannah träffas av en slump, och deras relation bara utvecklas. Och blir väldigt bra och stark.

När John senare tvingas åka tillbaka för att jobba i militären utomlands och de skiljs, gör de allt för att hålla kontakten. De skickar brev, mailar och ringer. Längtar och längtar tills de får träffas igen. Till en början håller sig relationen stark, men efter några oväntade händelser börjar saker sakta att förändras.

Samtidigt som jag på något sätt gillar slutet kanske lite, så känns det otroligt sorgligt. Eller i alla fall inte nära det jag hoppats och förväntat skulle komma. John blir sviken vid ett tillfälle, så slutet blir påverkat av det. Kärleken finns kvar någonstans inombords, men det finns inte riktigt utrymme för den att blomma upp igen. Vill inte riktigt avslöja mer, för då blir det inte så kul för er att läsa om ni nu vill det. Men som sagt, slutet är sorligt, lite bittert och förvånande.

Så nu ska jag se filmen snart, som jag har ganska höga förväntningar på efter att ha läst boken. Vi får se hur den är! Måste ändå säga att det är väldigt annorlunda att läsa på engelska, och jag gör det inte så ofta heller. I början är det svårt att komma in, men när man vant sig vid att det står på engelska flyter det på riktigt bra. Det enda som är lite frustrerande är att det går så mycket långsammare att läsa, jämfört med på svenska då jag läser vädligt fort. Fast det kan nog samtidigt göra att man blir mer noggrann när man läser, vilket är bra.

Kommentera

