Dubbelt av Bredow

För väldigt länge sedan, känns det som nu, beslöt jag mig för att vara med i utmaningen Tre på tre(som skapats av Pocketlover). Vilket innebär att man ska läsa tre böcker inom ett visst tema, serie, författare eller liknande på tre månader. Mitt inlägg kan ni hitta här. Men i alla fall så beslöt jag mig för att läsa om tre böcker av Katarina von Bredow, och sen har jag bara lagt det åt sidan.
Så nu när november börjat och jag insåg att väldigt många redan var klara med utmaningen, och jag inte ens hade börjat, så bestämde jag mig för att äntligen börja läsa. Så nu har jag under två dagar läst två av böckerna.
Jag hade först tänkt att skriva två vanliga recensioner av de, men i brist på inspiration så tänker jag bara göra en kort sammanfattning av båda.

Titel: Som jag vill vara
Författare: Katarina von Bredow

Handling: Jessica är en tjej som är femton år. Hon är kär i en kille, Arvid, och en dag blir hon bjuden på fest, och han ska komma. Under kvällen så sker allt Jessica drömt om.
Men efter ett tag inser hon att något är fel. Hon är ständigt trött och illamående. Hon är gravid. När hon sen berättar det för sin omgivning om graviditeten så tar alla för givet att hon ska göra abort. Vilket gör att hon blir osäker.
Kommentar: Det var en bra bok. Jag gillar Bredows sätt att skriva om kärlek och känslan man får när man läser hennes böcker. Under bokens gång mognar Jessica och jag tycker att den är som bäst efter ungefär halva.
Om jag ska tänka på hur jag gillade den när jag läste den första gången, så tyckte jag nog bättre om den då. Nu kände jag att vissa saker i boken var lite nästan töntiga, i brist på bättre ord, och historien kändes lite mer långtråkig under vissa delar.

Titel: Syskonkärlek
Författare: Katarina von Bredow

Handling: Den här boken handlar om Amanda och Ludvig, som alltså är syskon. De har alltid tyckt om varandra mycket, men de första tycker ju om sina syskon. Nu är de tonåringar och känslorna har bara växt. De inser att båda två älskar varandra mer än bara som syskon. I hemlighet har de ett förhållande som båda är så lyckliga över. Men det har också sina dåliga sidor och det är en ständig kamp att hålla det hemligt.
En dag får deras mamma höra talas om förhållandet. Och det ger stora konsekvenser i hela deras liv.
Kommentar: Den här boken gillar jag mer än Som jag vill vara. Den har mer kärlek, och känns verklig. Man hoppas under bokens gång att allt kommer ordna sig för Amanda och Ludvig, men det blir inte alltid som man vill.
Jag kom inte riktigt ihåg hur den slutade, till skillnad från Som jag vill vara, så slutet kändes förvånansvärt sorgligt.
Syskonkärlek är den jag tyckte bäst om numera av båda böckerna. Kanske blev det så för att jag kom ihåg handlingen bättre sedan jag läste Som jag vill vara för första gången än vad jag kom ihåg från Syskonkärlek.
Det här var faktiskt första gången jag läst om någon bok, om jag kommer ihåg rätt. Jag fick en lite annan syn på böckerna nu, kanske för att jag är några år äldre nu än när jag läste de senast. Det tråkiga var väl främst att när man kom ihåg delar av handlingen förlorades spänningen lite ibland.

Då återstår bara en bok att läsa i utmaningen!

Kommentera

