Nobelpris och ”ska läsa”

Tänkte svara på veckans bokbloggsjerka, som finns hos Annikas litteratur- och kulturblogg. Om ni inte vet vad det är för något, gå in hos henne och läs. Den här veckan är det två frågor, som lyder så här:

Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Jag har såklart hört vem som vann, men jag har väldigt svårt att berätta om jag tycker att han förtjänade det. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om honom innan, och hade ingen aning om vem som egentligen annars hade kunnat vinna. Alltså är jag inte så insatt vad det gäller det här!

I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

I min lilla bokhylla har jag just nu ungefär fem böcker som är olästa, bland annat ”Allt jag säger är sant” av Lisa Bjärbo som jag ser fram emot att läsa. För ett par dagar sedan var jag dessutom på bibblan och lånade hem fyra böcker, så där har jag en kvar som fortfarande är oläst. Fördelen med att låna är att man inte kan ha böckerna så himla länge, vilket får en att komma igång och läsa fort. Men jag har dessutom en ”vill läsa-lista”, med böcker som jag inte äger/har lånat, och där skulle jag tro att det finns omkring hundra böcker. Och så läggs det till nya ganska ofta…

Kommentera

