Det är jag som är Caroline

Handling (från baksida)

”Men flytta hemifrån då för fan!”
Det är en nästan en timme sedan mamma skrek de magiska orden, men de klingar fortfarande som en bra refräng i huvudet. Det var allt jag behövde höra.

Vi får följa Caroline under en vinter på hennes envisa flykt undan sin mamma. Hon träffar Andreas som hyr ut sina bortresta föräldrars matkällare för tusen kronor i månaden.
Joakim, en gift man som raggar upp henne i delikatessdisken där hon jobbar.
Och Stephanie, en före detta knarkare och modell som numera bara missbrukar treo och är den enda som vågar fråga: ”Varför flyr du från din mamma, Caroline?”

20121008-224453.jpg

Kommentar

Det var en jättebra bok, faktiskt. Den var inte riktigt så som jag förväntat mig, på ett positivt sätt.
Handlingen var bra. Caroline träffar under tiden en massa nya människor som är speciella. Vissa godhjärtade, vissa inte. I början kämpar hon med att hitta ett jobb, för att kunna slippa bo hemma hos sin mamma, styvpappa och lillebror. Och så letar hon efter ett ställe att bo. Vilket resulterar i att hon söker upp en ex-pojkvän, när hon inte har någon annan att vända sig till.

Sen träffar hon ju Stephanie. En person som visar sig betyda mycket för henne senare. Och som har ett hårt förflutet. De passar perfekt ihop.
Caroline möter en man, som hon gillar. Men som inte visar sig vara den han påstår att han är.

Det gör också att slutet inte blev som jag förväntat mig. Det var inte vad man hade trott när man började läsa den.

Caroline var en häftig tjej, tycker jag. Jag imponeras av hur hon bestämmer sig för att plötsligt växa upp och lämna sin familj, som hon inte trivs med.
Och under bokens gång tänker hon på och berättar mer om hur hon känner än vad hon gjort tidigare.
Jag tycker om att hon trots att hon inte har en så frisk pappa fortfarande träffar honom, mest för att lära sig mer om sin passion, att laga mat. Som hon sen kämpar för att visa för folk.

Det var en riktigt bra bok. Jag fascineras mest av Caroline som person, Stephanie och hur fin hela historien är. Hur Caroline och andra personer utvecklas under boken, och hur förvånande och ändå ganska bra slutet är.
Läs den, läs den. Ni kommer att tycka om den!

Vill också bara säga att jag är ledsen att det blev så dålig uppdatering i helgen, har inte varit hemma alls.

One thought on “Det är jag som är Caroline

Kommentera

