Pojkarna

Har läst Pojkarna som är skriven av Jessica Schiefauer.

Handling

Vi fyllde fjorton år den våren, Bella, Momo och jag. Vi höll oss för oss själva. Om vintereftermiddagarna var vi oftast i Momos rum, men under den varma delen av året satt vi i Bellas trädgård, eller inne i växthuset om det regnade.

Vi levde mitt i allt detta sprakande och det fick mig att glömma att jag var Kim, att jag hade en kropp som växte och sprängde. Växthuset var en frizon, ett rum att gå till där andra lagar gällde.

På dagarna utsår Kim tillsammans med sina tjejkompisar Bella och Momo killarna kränkningar, men på nätterna dricker de av nektarn från en fantastisk blomma som förvandlar dem till pojkar.

Kim kan inte få nog av friheten i en anna kropp och blir som pojke också kär i Tony. Tillsammans upplever de både spänning och attraktion, men som tjej är inte Kim intressant för Tony.

Kommentar

Det var en bok jag hade skyhöga förväntningar på, eftersom den vann augustpriset och för att jag läst så mycket positivt om den.

I början hade jag lite svårt att komma in i den och när det väl började hända saker kändes det som att allt gick så fort. Slutet tyckte jag kändes lite safe, det kunde ha varit något mer som man inte riktigt förväntade sig.

Det jag slås av är bokens väldigt vackra beskrivningar. Långa och målande, ibland nästan lite för långa.

Det här med att Kim, Bella och Momo förvandlas till pojkar var intressant, och att få se hur de påverkades av det. Men jag hade nästan önskat att det hade varit lite mer kärlek i den, att när de var pojkar skulle någon tjej bli intresserad av de. För att få se vad som hänt då och hur det kanske blivit om de berättat att de egentligen var tjejer själva.

Men i övrigt tyckte jag att det var en unik och bra story, och att det var intressant att höra hur tjejerna upplevde det att vara pojkar.

Så vad blir slutsatsen? Det var en fin bok som hade vackra beskrivningar och en unik story, men som inte tillfredställde mig helt. Levde den upp till förväntningarna? Det var nära, men inte riktigt. Kanske hade jag gillat den mer om jag inte utgått från att den skulle vara otroligt bra. Men den var inte heller riktigt som jag förväntade mig, det var en del saker jag inte trott skulle hända i den, vilket var bra.

Och jag vill säga att det känns som att recensionen blev lite väl negativ. Trots den tycker jag att ni ska läsa boken, den var bra.

Kommentera

