Splitter

En bok om allt och inget. Svårt att egentligen tänka på vad den handlade om. Jag bara läste vidare, och kände inte att det var några direkt stora saker som fångades i mitt minne. Men hela historien utgår ifrån varför Chase fick sitt ärr där på handryggen. Det blandas med tankar om han själv, skolan, vänner och familj. Hur Chase är en av de som kallas ”hoodies” på skolan. En som alltid klär sig i svart.

Han börjar på en ny skola, är kär, råkar ut för trubbel och träffar en ny ”vän” om man nu kan kalla han det… Själva ”huvudgrejen” med boken är tankar om livet och de val man gör. Och hur de påverkar.

Fast när ni läser detta kanske tänker att boken påminner om många andra, tex innehållet i den, så gör den verkligen inte det. Jag lär känna Chase fast det är sällan det berättas någon direkt info om honom. Förstår hur hans föräldrar är och beter sig mot honom. Lär sig en del om livet.

Den är skriven i andra person, så alltså skrivs den i ”du-form”, tex ”du går hem”.  Ett rätt intressant sätt att skriva. Jag berördes själv mer av historien eftersom ”du” kan innebära vilken person som helst, inklusive jag själv. Den som läser boken.

Splitter av Charles Benoit är inte som någon annan bok, den är annorlunda.

Kommentera

