Sommarläsning del 2

Ja, då är det dags för del två av sommarläsningen. Här tipsar jag om ytterliggare fyra bra böcker, som passar bra att läsa nu under sommaren.

Det händer nu av Sofia Nordin

Den handlar om Stella som är självsäker och en av de populäraste i klassen. Men hon tycker själv att hon bara är på låtsas. För hon är hemligt kär i sin bästis Sigrid, och det skönaste hade nog varit att bara skrika det rätt ut. Men det vågar hon inte. Hon vet inte hur Sigrid känner för henne och hon oroar sig för vad alla ska tycka. Inombords tänker hon på vad som egentligen är okej och inte okej.

Det är en bra bok, som jag läste för något år sedan. När jag läste den gillade jag den och det var en annorlunda kärleksbok, eftersom det inte var kärlek mellan en kille och tjej.

Jag finns av Maja-Maria Henriksson

Boken handlar om Johanna som är fjorton år och går i åttan. Hon bor med sin mamma och lillebror i en helt vanlig stad någonstans i Sverige. Men hon är inte som alla andra. Hon mår ständigt dåligt och har ångest. Eftersom att hon blir misshandlad både psykiskt och fysiskt av två killar i skolan och av sin mamma hemma.

Denna boken är hemsk, men väldigt bra. Man får nästan själv lite ont när man läser och den berör en verkligen.

Sommaren jag blev vackerJenny Han

Isabel, eller Belly som hon kallas, älskar verkligen sommarna. Det är den bästa tiden på året. Det är då hon åker till sommarhuset vid havet med familjen. Susannah, som äger huset, och hennes söner Conrad och Jeremiah kommer också dit alltid och de två familjerna spenderar hela sommrarna där tillsammans. Belly tycker mycket om att vara där, alla traditioner de har och saker de brukar hitta på. Inget har ändrats sen de var små, fram till den här sommaren. Saker förändras, precis som relationerna.

Boken passar perfekt att läsa på sommaren, eftersom den handlar om sommaren. Den är en riktigt bra blandning av kärlek, vänskap och familjeliv.

Eldens hemlighet av Henning Mankell

Boken handlar om Sofia, som är tolv år. Hon bor i en by i Mocambique med sin familj. En dag kommer det folk till byn som tar allt, förstör och dödar. Sofia, hennes mamma, syster och lillebror överlever. De tvingas leta efter en ny by att bosätta sig i, och när de gjort det händer det något. Sofia trampar på en nergrävd mina och förlorar båda benen. Man får sen följa hur Sofia starkt kämpar sig tillbaka, trots mycket motgångar.

Detta är nog en av mina favoritböcker. Den är spännande, men samtidigt väldigt sorglig. Den är baserad på en verklig händelse och författaren har själv träffat Sofia, vilket gör att den berör ännu mer.

 

Då har ni fått lite tips, förhoppningsvis har ni någon ny bok som ni vill läsa. Jag har förresten klarat mitt sommarmål nu, alltså läst tio böcker(eller ja, har läst elva). Nu siktar jag mot femton…

 

PS. Bokfreak har en ny utlottning av två böcker!

Kommentera

