Ingen du känner – hemskt bra

Nu blir det ännu en recension. Bara för att den här boken var så himla bra och jag vill att ni ska läsa den också.

Jag har i alla fall läst Ingen du känner av Christina Wahldén.

Under sommarlovet efter nian ska Fatma åka till hemlandet Turkiet med sin familj, precis som de brukar göra. Innan hon åker med sin familj säger hennes bästa vän Aida till henne att lova att inte bli bortgift. Hon låter orolig på rösten men det tänker inte Fatma på direkt. De skulle ju bara på en helt vanlig semester och hennes föräldrar skulle aldrig göra något sånt.

Aida har sett andra tjejer i skolan som åkt iväg över sommaren och sen aldrig kommit tillbaka, det är därför hon är så rädd. Men lite lugnad blir hon väl när Fatma lovar och svär att det inte ska hända. Men det visar sig att det blir som Aida trodde. Fatma hade inte anat något. När hon kommer till Turkiet tvingas hon gifta sig med en man hon aldrig träffat förr.

Boken var riktigt bra. När jag väl hade börjat läsa så kunde jag inte sluta. Vilket ledde till att efter mindre än en dag så var den avklarad. Den var väldigt hemsk och sorglig och den berörde en. Fast hon skriver rätt fram och ganska enkelt egentligen, så berör den mycket. Det blir väldigt rått och äkta alltihop, vilket gör det ännu mer verkligt. Jag lärde mig och insåg en massa nya saker. Vad som verkligen händer ute i världen och att det är verklighet för många. Att det är något som det borde arbetas mer för att förhindra och hjälpa de som är drabbade.

Jag tyckte verkligen om både huvudpersonen, Fatma, och hennes bästa vän Aida. Fast Aida var nästan som en huvudperson också, eftersom hon spelade en så stor roll i boken. Fatma är en riktig kämpe. Hon gör allt hon kan för att överleva med sin nya man i Turkiet. Hon irriterar honom och resten av hans familj medvetet. Så de blir jag vet inte, lite osäkra kanske, på om hon är rätt kvinna. Trots sina försök hjälper det inte så mycket ändå, men vad som sker i slutet vill jag inte avslöja för er.

Aida är en riktigt sjysst vän. När Fatma berättar via sms om giftermålet så blir hon riktigt orolig och rädd. Men hon gör allt hon kan för att hjälpa henne. Man får i boken följa Aida emellanåt i hennes försök att hjälpa Fatma rymma ifrån sin make. Hon tar en del risker för Fatmas skull och spelar en viktig roll i historien.

Jag rekommenderar verkligen boken, den var sorglig, hemsk, spännande och jättebra samtidigt!

Kommentera

